ضرورت نصب آسانسور و پله برقی در ساختمان مطالب

ضرورت نصب آسانسور و پله برقی در ساختمان مطالب

آسانسور پارلیفت از سال 1387 به این سو فعالیت خود را در زمینه ی تولید تابلو فرمان آسانسور شروع کرده است. هدف اصلی آسانسور پار لیفت، عرضه ی با کیفیت ترین و نوین ترین قطعات آسانسور در کشور بوده است. از جمله­ ی ابداعات شرکت پار صنعت صعود می­توان به کارگیری فناوری ارتباط سریال در تابلو فرمان آسانسور، برای نخستین بار در ایران، اشاره کرد. از جمله ویژگی های مهم تکنولوژی مزبور کم شدن تراول کابل مصرفی آسانسور است. اختراعاتی چند نیز توسط شرکت پار صنعت صعود به ثبت رسیده است که از جمله ­ی آنها می­توان از سیستم ASP و ارسال اطلاعات روی سیستم تغذیه نام برد.

  • با وجود اشغال فضایی تقریبا همسان با پلکان معمولی، یک پله برقی می‌تواند شمار زیادی از افراد را جابجا کند.
  • نوعی آسانسور است که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به غیر از اصطکاک به آن وارد می‌شود.
  • همچنین بیشینه ظرفیت تحمل بار پله برقی باید در محل پله نصب و رعایت گردد.

آنچه در این مقاله آمده است؛ نگاهی گذرا به اصول اولیه‌ای است که طراحان باید در بدو امر طراحی و انتخاب پله‌برقی بدان توجه نمایند. حفاظت از حریق در محفظه های زمینی ( موتورخانه و چاهک) پله برقی در طبقات ممکن است بوسیله تعبیه اسپرینکلر(آب فشان) های خودکار یا پوشاندن آنها با پرده های نسوز صورت گیرد. برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای کارکرد، بایستی در محفظه نصب موتور و چرخدنده ها ،دریچه هائی برای تهویه هوا درنظر گرفته شود. هرگاه پله برقی بعنوان عامل اصلی جابجائی مسافر بین طبقات انتخاب شود، پیشنهاد می گردد که در مجاورت پله برقی، راه پله ای نیز در نظر گرفته شود . همچنین ممکن است لازم باشد که آسانسور ویلچربری در مجاورت پله برقی درنظر گرفته شود تا معلولین بتوانند از آن استفاده نمایند. درنهایت، رعایت هارمونی پله برقی با دکوراسیون داخلی محل نصب نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد.

شرکت آسانسور و پله برقی امیدیار با هدف ارتقاع و ارایه خدمات متفاوت در زمینه مشاوره، طراحی، فروش، نصب و خدمات پس از فروش این صنعت در سال 1386 شروع به فعالیت نموده است. شرکت آسانبرکاران عرشیان بر اساس پروانه بهره برداری مجوز تولید 375 دستگاه انواع پله برقی را در سال 1398 از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت نموده است. هم اکنون کارخانه این شرکت در 10 کیلومتری دامغان به سمنان مشغول فعالیت می باشد. کلیه امور ساخت و تولید تحت لیسانس شرکت CANNY و استانداردهای جهانی است. با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش زیادی از قطعات پله برقی و آسانسور از شرکت CANNY خریداری و با توجه به پروژه های ساخت داخل تحت لیسانس آن شرکت مونتاژ می گردد و کلیه خدمات پس از فروش نیز به همین منوال انجام می شود. در آسانسور با موتورخانه، اجزای اصلی راه اندازی آسانسور مانند تابلو برق سه فاز، تابلو فرمان آسانسور در مکان کوچک( اتاقکی) موتورخانه قرار گرفته اند.

یک بازرگان موفق کسی است که قبل از خرید قطعات پله برقی و آسانسور، در مورد کشورهای تولیدکننده و تحقیق و بررسی کند تا ببیند خرید از کدام کشور به نفع اوست و از طریق این خرید و واردات و ترخیص آسانسور از گمرک سود نصیب و خواهد شد. ساختمان‌ها یا کاربری‌هایی وجود دارند که از پله‌برقی در بیشتر اوقات شبانه روز توسط عموم استفاده می‌شود و معمولاً در خارج از ساختمان با پوشش کامل قراردارند یا در مسیر استفاده عموم در داخل ساختمان‌هایی هستندکه همواره مسیر رفت و آمد است. از جمله این کاربری‌ها می‌توان به پل‌های عابر پیاده، ایستگاه‌های دورافتاده و غیراصلی مترو، بخش‌هایی از ساختمان‌های عمومی که دسترسی بین دو سطح خیابان‌ها از طریق آنها انجام می‌گیرد، اشاره نمود. آسانسورها باید به نحوی جایگذاری شوند که فاصله پیاده‌روی مسافران برای سوارشدن به هر کابین، حداقل ممکن باشد. حداکثر فاصله پیاده‌روی از در ورودی ساختمان یا در آپارتمان‌ها برای سوارشدن به آسانسورها در هر طبقه ۴۰ متر است. باید توجه داشت که ورود و خروج آسانسورها به طبقات و بالعکس باید به‌راحتی و بدون تداخل حرکتی صورت گیرد و فضای کافی جهت انتظار درهای ورودی و خروجی در نظر گرفته شود.

تفاوت بین پله برقی و آسانسور

اصولاً ساختمان‌هایی که مجموع ساعات کاری آنها کمتر از 12 ساعت در روز است و ترافیک جمعیت در طول روز به صورت یکنواخت توزیع می‌شود باید از پله برقی‌های تجاری استفاده کنند. زنجیر پله از قطعات مهم پله‌برقی می‌باشد که معمولاً از جنس فولاد می‌باشد (شکل 4)، اما مهمترین نکته در مورد زنجیر نحوه روغنکاری است. معمولاً زنجیرها به صورت دستی یا اتوماتیک روغنکاری می‌باشد، در این صـورت توصیـه می‌شود از روغنکاری اتوماتیک استفاده شود، اما اخیراً زنجیرهایی نیز وارد صنعت شده اند کـه در طـول عمر مفیـدشان نیـازی به هیچ گونه روغنکاری ندارند. بر طبق استاندارد EN115 زاویه شیب پله‌برقی در صورتی که ارتفاع پله‌برقی (فاصله کف تا کف دو طبقه متوالی) کمتر از 6 متر باشد، نمی‌تواند بیش از °35 باشد.این در حالی است که اکثر شرکت‌های سازنده پله‌برقیها را فقط با دو زاویه °30 و °35 می‌سازند.

آسانسور

درب کابین و طبقه پس از توقف کابین به‌طور خودکار از یک سمت به سمت دیگر باز می‌شود. نوعی آسانسور است که با زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده و نیروی رانش به طریقی به غیر از اصطکاک به آن وارد می‌شود. مشاوران یا کارشناسان می توانند پا را فراتر بگذارند و با توجه به تجربیات خود به سوالات پیش آمده و مشکلات پیش آمده در حین کار سایت آتیس پاسخ دهند. تیم پشتیبانی سرعت ترخیص کالا تا چند لحظه دیگر پاسخگوی شما خواهد بود… ایمنی آسانسور؛ نکاتی در مورد محافظت از آسانسور در ماه های تابستان آیا می دانستید که هر سال به طور متوسط 30 حادثه… مصرف انرژی به طور قابل توجه به دلیل پایین آوردن استهلاک مکانیکی، پایین می آورد.

پله برقی های فوق سخت کار تولید شرکت آسانسور و پله برقی بهران آسانبر در مکان هایی معدودی که نیاز به جا به جایی مداوم و سنگین دارند مانند معابر عمومی پرتردد، ایستگاه مرکزی مترو، ایستگاه قطار، ، فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های مرکزی نصب و استفاده می شوند . مهندس فرخی از مدیران ارشد شرکت صنایع مهندسی هیدروفرکو یکی از باتجربه ترین فعالان صنعت آسانسور بوده که به عنوان اولین تولید کننده جک های سه و چهار استیج در ایران شناخته می شود. با تولید انواع جک های سه و چهار استیج توسط شرکت صنایع مهندسی هیدروفرکو دیگر نیازی به واردات آن ها از کشور های خارجی و خروج ارز از کشور نمی باشد و حتی می توان این محصولات ساخت داخل را به کشور های خاورمیانه نیز صادر نمود. پله‌برقی‌ها بیشترین ظرفیت جابه‌جایی عمودی را در بین دستگاه‌ای مشابه نظیر آسانسور دارا می‌باشند. استفاده از این وسیله در امکن عمومی متروها، پایانه‌های مسافری، فروشگاه‌ها و مرکز تجاری مزیت‌های رقابتی و ارزش افزوده بسیاری را به دنبال دارد. در مرکز تجاری می‌توان هدایت جمعیت به سمت طبقات بالاتر یا پایین‌تر از همکف را در دو حالت با پله‌برقی و بدون پله‌برقی به راحتی مقایسه نمود.

در آسانسور‌‌‌‌های هیدرولیک به خاطر اینکه کادر وزنه وجود ندارد و سیستم جک هیدرولیکی باید تمامی کابین و مسافران را جا به جا کند نیاز به موتور‌‌‌‌های قوی تری هست. در این آسانسورها یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن به همراه یک شیرالکتریکی مخصوص که اصطلاحاً پاور یونیت نامیده می‌شوند وظیفه تامین فشار روغن برای جک هیدرولیک را داراست. برای راه اندازی موتور به خاطر وجود موتور‌‌‌‌های قوی تر در صورت استفاده از درایو یا سافت استارتر نیاز به هزینه بسیار بالاتری است پس لذا معمولاً برای شروع به کار موتور پمپ هیدرولیک از سیستم رایج ستاره – مثلث استفاده می‌شود. اما این موتور و فشار تنها در حرکت به سمت بالا مورد نیاز است و برای حرکت کابین به سمت پایین نیازی به روشن کردن موتور و مصرف توان نیست و تنها با بازکردن یک شیر و خالی کردن روغن جک کابین به آرامی به سمت پایین حرکت می‌کند.